Kamppailijan ryhti kuntoon!

Kun treenaa paljon, pienetkin virheet kehon kuormituksessa saattavat heijastua voimakkaasti ympäri kehoa. Toisaalta monet liikuntalajit ovat luonnostaan vahvasti toispuoleisia tai toista puolta suosivia, kuten mailapelit, pallopelit, kamppailulajit tai akrobatialajit. Näistä syistä treenaajan olisi hyvä huolehtia oikeasta kehon kuormituksesta lajissaan ja tunnistaa puolierot.

​Valmius lyöttäytyi yhteistyöhön Helsingin yliopiston karateseura Honbun kanssa ja havainnoi harjoittelun aikana ohjelmaan ilmoittautuneiden kehon kuormittumista. Jokainen sai havainnoista palautteen ja välitehtäviä ennen kevätkauden seuraavaa tapaamista.

Picture
Helena tarkkailee harjoittelijoita.

Mitään yleisintä virhettä ei löytynyt, vaan jokaisen palaute oli hyvin henkilökohtainen. Tämä kertoo siitä, että Honbussa treenataan hyvin monipuolisesti. Tässä on koottu muutamia huomioita, mitä kamppailulajien harrastajilta saattaa löytyä.

1. Jalkapohjien lihakset

Vaikka karatekat treenaavat paljain jaloin ja liikkuvat monipuolisesti, jalkapohjien lihaksien vahvistusliikkeitä annettiin muutamalle läksyksi. Tavallinen arkemme, jossa kävelemme pääosin tasaisilla alustoilla ja hitaasti, tarkoittaa, että jalkapohjan lihasten työ jää vähäiseksi.

2. ”Hartiat korvissa”

Toinen tyyppiongelma oli hyvin kehittyneet ylähartian lihakset, mutta suhteessa heikot keskiselän lihakset ja lapatuki. Tällöin syntyy ”hartiat korvissa”-asento ja lyönnin voimantuotto kärsii, kun jaloista lähtevää voimaa ei saa siirrettyä tehokkaasti käteen. Silloin pitäisi välttää punnerruksia ja lisätä lapatuen, jalkojen ja keskiselän voimaa.

3. Pakaralihakset

Karatessa potkitaan paljon, ja esimerkiksi sivupotku kehittää tehokkaasti pakaralihaksia. Honbussa ei kuitenkaan vaadita korkeita potkuja, jolloin pakaralihakset eivät välttämättä aktivoidu. Pakaralihaksia kuitenkin tarvitaan kaikessa voimantuotossa, ei vain potkuissa. Yllättäen monelta löytyikin tarve ottaa pakaralihakset tehokkaampaan käyttöön. Välitehtäväksi tuli mm. harjoittaa kuminauhan vastustamaa sivu- ja takapotkujen loppuliikerataa. 

Picture
Helena näyttää Aatulle, missä takapotkun pitäisi tuntua.

4. Istuminen vaivaa harrasteurheilijoita

Vaikka Honbussa treenataan paljon, moni tekee kuitenkin päätetyötä koko päivän. Opiskelun ja työnteon ergonomiaan on siis karatekankin syytä kiinnittää huomiota. Ja kuten tiedämme, treenaaminen ei noin vain poista istumisen haittoja. 

Picture

5. Keskikroppa

Vartalonhallinnan ja voimantuoton kannalta on olennaista, että keskikroppa on kunnossa. Karatekan tekniikan voima lähtee useimmiten jalkojen isoista lihaksista ja siirretään keskivartalon lihasten avulla haluttuun kohteeseen.

Picture

6. Voimaa ja liikkuvuutta lonkkaan

Picture
Kuminauha on monipuolinen ja edullinen toiminnallisen harjoittelun tehostaja. Maijalle haetaan sivupotkun loppuliikeradalle lisää tehoja.
Jotta sivupotku ohjautuu oikein, tukijalan pakaran reaktionopeus ja voima sekä lonkkanivelen kiertoliikkuvuus ulospäin ovat tässä tarkastelun kohteena. Kehon hallinta on hyvällä mallilla.

Tyytyväiset kamppailijat

Picture